ÅRSMELDING 2014

En initiativkomitè bestående av Sverre Langeland, Joachim Grün fra Carissimi og supplert med Audun Aase og Helge Unneland – arbeidet fram et grunnlagsdokument for et ordo-fellesskap med navnet Johanneskretsen – i løpet av 2013. I adventstiden ble dette sendt ut til ca. 80 Carissimi-underskrivere der vi inviterte til medlemsskap og til oppstartsretreat 9.-12.mars 2014.

18 ville bli medlemmer, 5 ville holdes orientert om arbeidet.

Johanneskretsen ble konstituert som fellesskap på Solåsen pilegrimsgård i Son – 12.mars 2014 da ti av medlemmene var samlet til retreat. De ti hadde avlagt løfter på vår regel dagen i forveien.

Som ledergruppe i fellesskapet ble følgende valgt: Sverre Langeland, Joachim Grün, Audun Aase og Helge Unneland. Ledergruppen valgte Sverre Langeland til leder, Joachim Grün til nestleder og Helge Unneland til sekretær.

9.-12.november 2014 ble det holdt et nytt retreat på samme sted. Da avla ytterligere 7 medlemmer sitt løfte.

Ved årsskifte har fellesskapet 23 medlemmer. Av disse har 17 avlagt løfte og er noviser for 3 år. De øvrige opprettholder sitt medlemskap, men har av ulike grunner ikke avlagt løfte på fellesskapets regel.

Ledergruppen har vært samlet fem ganger, to ganger på Solåsen i forbindelse med retreatene og tre ganger i Bergen i Sandviken prestegård.

Det er arbeidet med rekruttering, hjemmeside på internett, økonomi og mediakontakt. Det arbeides også med en oversikt over og tilbud om åndelig veiledning.

Johanneskretsen er blitt omtalt i Dagen og Vårt Land og grunnlagsdokumentet og invitasjonen til fellesskapet er trykket i Luthersk Kirketidende og i Lære og Liv. Omtalen førte til flere henvendelser som er besvart og fulgt opp.

Brødrene bor spredt, men for å styrke kontakten fikk de som ønsket å være med – en ”medvandrer” ved loddtrekning. En oppfordres til å ha regelmessig kontakt på telefon eller skype.

I tillegg har sekretæren formidlet informasjon i noen fellesmailer – vår og høst.

Our Mission